8 tips om je Google classroom op orde te zetten op het einde van het schooljaar


Het is juni, prachtig weer. Het einde van het schooljaar komt alweer in zicht. Zo’n einde is leuk, maar soms ook best lastig. Er moeten namelijk weer wat dingen gebeuren zodat je het nieuwe schooljaar fris kan starten. Misschien heb jij ondertussen al heel wat lesgroepen staan en wordt het allemaal wat onoverzichtelijk in je Google Classroom of Drive. Herkenbaar? Lees dan onderstaande tips.



Scholen die Google Workspace for Education gebruiken, hebben toegang tot Google Classroom, een cloudgebaseerd systeem waarmee docenten lessen, schoolwerk, cijfers en communicatie met leerlingen maken en beheren. Maar hoe beheer je het best jouw Google Classroom? We geven jouw 8 waardevolle tips om jouw virtuele klas op orde te houden.

Google Classroom voorbeeld



1. Zorg ervoor dat je al het werk van je leerlingen teruggeeft


Je leerlingen hebben hard gewerkt aan hun Google Classroom-opdrachten. Open je To Do-lijst in Google Classroom om te zien welk werk je nog moet nakijken, beoordelen of teruggeven. Door het werk terug te geven wordt het eigendom van hun werk weer overgedragen aan de leerlingen en kunnen ze het werk blijven raadplegen, ook in hun verdere studieloopbaan.



2. Maak een kopie van je lesgroep



Wanneer je volgend schooljaar dezelfde lesinhoud van een bestaande lesgroep wil hergebruiken, gebruik dan geen bestaande lesgroep door oude leerlingen te verwijderen en nieuwe toe te voegen. In plaats daarvan maak je een kopie van je lesgroep. Op die manier vertrek je vanuit een gevulde doos waarbij alle opdrachten en berichten in ‘concept’ klaarstaan om opnieuw in te plannen. Het enige wat jij nog moet doen, is je nieuwe leerlingen toevoegen. 



3. Geef voorbeeldwerk een ster


Voorbeeldwerk in Classroom

Wanneer je voorbeeldwerk van een student tegenkomt, maak je er best een kopie van. Dit kan door te klikken op Bestand >  Een kopie maken. Sla het vervolgens op in een voorbeeldmap voor leerlingen. Dit doe je best tijdens het schooljaar in plaats van aan het eind van het jaar.

Op deze manier wordt het document niet verwijderd wanneer de student afstudeert als zijn account is verwijderd.



4. Archiveer je Google lesgroepen


Als je klaar bent met een lesgroep, kun je deze archiveren. Als een lesgroep wordt gearchiveerd, wordt deze gearchiveerd voor alle leerlingen en leerkrachten in de lesgroep. Als je een lesgroep niet archiveert, blijven leerlingen en docenten de lesgroep zien op de pagina Lesgroepen.


Het voordeel van lesgroepen archiveren is dat de lesgroep opgeruimd is in je Classroom, maar de berichten en opdrachten die je maakt kan je nog steeds hergebruiken in andere Google Classrooms.

Archiveer lesgroepen in Google Classroom


Weetje: je kan een gearchiveerde lesgroep herstellen als je deze weer wilt gebruiken of verwijderen als je deze nooit meer wilt gebruiken. Als je een lesgroep wilt verwijderen, moet je deze eerst archiveren.



5. Ruim je mappen op in Google Drive


Als je Google Classroom gebruikt, wordt er automatisch een Drive-structuur aangemaakt. Zo wordt er voor elke lesgroep die je in Google Classroom maakt,  een map gemaakt in je Google Drive waarin alle  bestanden worden opgeslagen.


Dat is handig maar ook hier heb je na verloop van tijd een heleboel mappen die je misschien niet meer raadpleegt. Bij het aanmaken van een lesgroep geef ik als trainer altijd de tip om het schooljaar te vermelden. Dit zorgt ervoor dat je de lesgroepen binnen de map Classroom op het einde van het schooljaar in georganiseerde mappen per schooljaar kan stoppen door ze te verplaatsen. 


My Drive


Is je ‘Mijn Drive’ in het algemeen een puinhoop geworden van Google Documenten, Spreadsheets, Presentaties, Tekeningen, Sites en al het andere dat je naar de Cloud hebt geüpload? 


Door je Drive het hele jaar door routinematig op te ruimen, blijf je goed georganiseerd. Je doet er altijd goed aan even tijd te maken om aan het einde van het schooljaar je Google Drive grondig te ordenen.


Het andere gedeelte van je Google Drive dat rommelig wordt wanneer je Google Classroom gebruikt, is het gedeelte 'Gedeeld met mij' van je Google Drive. Elk bestand als onderdeel van elke opdracht die door leerlingen wordt ingediend, staat vermeld in 'Gedeeld met mij'. Je kunt proberen het op te ruimen door deze bestanden te verwijderen, maar het is eigenlijk een verloren strijd. 

Als je niet de eigenaar bent van een bestand en je verwijdert het uit “Gedeeld met mij”, wordt het bestand niet echt verwijderd. Het wordt eenvoudig verwijderd uit de lijst “Gedeeld met mij”. Het bestand wordt nog steeds weergegeven in je “Classroom” -mappen, zelfs wanneer je het verwijdert uit “Gedeeld met mij”. Laat het dus beter met rust.



6. Verwijder de Classroom-map NOOIT


Deze map wordt automatisch gemaakt wanneer je je eerste lesgroep in Classroom maakt.


Laat de map met rust.



7. Verwijder oude klasagenda's in Google Agenda


Elke keer wanneer je een Google Classroom maakt, wordt er een agenda gemaakt. Het volgend schooljaar heb je die leskalender niet meer nodig. Ga naar calendar.google.com en zoek de agenda aan de linkerkant die je wnest te verwijderen. Door met de muis over de kalender te bewegen, verschijnen er 3 stippen. Klik op de drie stippen en kies 'Instellingen en delen'. Scrol helemaal naar beneden en klik op 'Verwijderen'.

 

Agenda in G Suite for Education




8. Geef het werk van de leerling mee als hij de school verlaat


Als een leerling de school verlaat kan de leerling zijn gegevens van zijn Google account meenemen. Dit kan door de beheerder gebeuren via de Google Management Console. Bij het verwijderen van een account, kan de beheerder een export maken van gegevens naar een ander e-mailadres. Maar de eigenaar van de gegevens kan dit zelf ook doen door middel van Google Takeout.